dilluns, 12 d’abril del 2010

Lloguer de Vehicle i Conduir pels U.S.A.


Avui us volia comentar una mica les possibilitats i els avantatges reals del que suposa llogar un vehicle per voltar per la zona que vam visitar.

Primer de tot, heu de tenir molt clar, el "planning" del viatge, sinó, potser no us interessa llogar un vehicle. Si la vostra intenció és moure-us per grans ciutats, potser amb el tren o l'autobus en fareu prou, perquè la mobilitat amb vehicle dins de, per exemple, San Francisco, Los Angeles, ... realment és complicat, i car!! bàsicament perquè haureu de pagar a per tot per aparcar el vehicle!! que us quedi clar.

Segon, si la vostra intenció és moure-us per a poder visitar com més llocs i coses millor, doncs, realment necessitareu dependre d'un vehicle, perquè a més a més, els Estats Units les distàncies són enormes i el transport lent en comparació a Europa. A sobre, en segons quins estats aneu i segons sigui el nord o el sud, també canvia molt. Per exemple San Francisco, té una bona xarxa de transport públic per tota la Bay Area més o menys, però en canvi si us moveu més pel sud, com ara L.A. i voltants, tothom, absolutament tothom és mou amb vehicle particular.

Per tant, si trieu l'opció de llogar vehicle, llavors haureu de tenir en consideració diferents factors, com ara pels llocs que us voleu moure, si us interessa un vehicle de tipus petit/mitja, gran, rollo monovolum, ranxera, furgoneta, campervan, autocaravana (motorhome) ...
És imprescindible triar adequadament als vostres interessos. Com també saber si hi aneu sols, amb parella, varies persones, ... i encara que sembli mentida, quina època hi aneu. No és el mateix entrar al Death Valley a l'hivern que a l'estiu amb segons quin vehicle, que n'hi ha que ho tenen prohibit! Un altre dels factors a tenir en compte, és per on us moureu, en quan a relació d' autopistes, petits pobles de muntanyes, parcs, etc... tot i que les carreteres solen ser amples pels estats units, i molt ben senyalitzades, no deixa que potser voleu pujar a algun parc de muntanya i amb autocaravana us sigui una molèstia pel fet de ser lenta i amb curves estretes, per posar un exemple.

Ok, quant ja tingueu fet tot això, toca decidir d'investigar la companyia que més interessant ens resulti per la nostra butxaca. Jo, personalment a continuació us exposo el meu cas particular i el valoreu com més us agradi, és perquè tingueu una experiència de primera mà:
Després de donar varies voltes al cap amb els companys de viatge, i descartant finalment llogar una autocaravana de les més petites de 3 places, vam optar per una "campervan" estil volswagen Califòrnia a Europa. Ens interessava el fet de poder dormir-hi a dins, sense haver de dependre d'estar buscant albergs, motels de carretera o algun tipus d'allotjament. Volíem tenir llibertat d'horaris i passar com més desapercebuts millor. Tampoc voliem un cotxe utilitari perquè, tot i que potser és més àgil, ens interessava tenir espai de mobilitat dins del vehicle. Per tant, la decisió l'haviem pres, i havíem decidit de no agafar una autocaravana, sols ens atreia el fet que allà dins hi teníem dutxa i lavabo, cosa que amb una "campervan" no. Això era el de menys, perquè un cop vist l'experiència adquirida, el lavabo és prescindible amb la quantitat d' estacions de servei que et pots anar trobant per les autopistes, pobles, etc... L'únic, que potser era més molest, és el dutxar-se, però bé, llevat d'uns dies de fer un xic el "crustie" per raons obvies, acabes trobant un lloc o altre per dutxar-te, ja sigui anant a un càmping o algun lloc per dormir que tingui dutxes. Ja que les àrees de servei no n'ofereixen.

Finalment ens vam decidir per dues companyies que tenen lloguer de "campervans", una amb seu a Los Angeles + un parell de punts de contacte, un a Las Vegas i l'altre a San Francisco. La companyia és diu Escape Campervans. La veritat és que ens fotia molta gràcia, anar amb una "campervan" aerografiada, però per uns motius que no ens van acabar de fer el pes, com que no tenien seu a San Francisco, sinó tan sols una persona que fa el contacte entre qui la lloga i on l'has d'anar a recollir no ens va fer el pes. A part, al no tenir seu fixe a San Francisco, no pots anar al lloc físic per recollir el vehicle, sinó, que depens de la persona en qüestió perquè t'hi porti. A més, ens vam trobar en dues ocasions la mateixa furgoneta aerografiada i ens la vam estar mirant per fora i dins, i encara que tenia un parell d'accessoris millors que la nostra en principi per dins, ens quedem amb la que vam llogar. Tampoc, ens va matar tant l'aerografia que portava.

L'altre companyia, la que vam llogar nosaltres, és diu Lost Campervans. La noia qui ho porta, o almenys ens va atendre, l'Emma, molt trempada i enrotllada. Són gent jove. En tot moment, t'ajuda, t'ho posa fàcil i a sobre si tens qualsevol problema durant el viatge li pots fer un truc per explicar-li. La seu principal és a San Francisco mateix. La furgoneta que vam llogar és una Chevrolet/GMC, model Safari. També tenen les mateixes però amb un model menys antic, crec que és diu Astro. Són pràcticament iguals. Les tenen catalogades per "nicknames" i la nostra en concret era la "Kenny Boy", GMC, model safari de color gris. Sense cap tipus de publicitat de la companyia de lloguer, vull dir grans adhesius que posin la pàgina web de la companyia o la publicitin en els laterals de la mateixa. Això a nosaltres ens va encantar, ja que així encara passes més desapercebut. Solen tenir uns quants anys, la nostra crec recordar, era un model del 2004/2005 amb plaques de l'estat de Califòrnia. Vidres del mig i del darrera semitintats. Foteu-li un cop d'ull a la pàgina web si us interessa veure més detalls.
La companyia a més, en la seva pàgina et lloga accessoris, com per exemple sacs de dormir, nevera amb corrent, etc... 2 de nosaltres per comoditat vam llogar sacs de dormir, per no tenir que portar els de casa que ocupen molt d'espai a la maleta/motxilla. La veritat, una passada de sacs, aguantaven fins a menys 17 graus, i us haig de dir que fotien calor i tot a la furgoneta. La furgoneta no tenia calefacció estàtica, i tot i ser hivern i dormir per exemple al Yosemite, no ens va fer cap falta. Per altre banda, us recomano, que quan la llogueu, agafeu lo dels quilòmetres il·limitats, bàsicament perque si feu més de 100 milles, que són uns 160 kms al dia, que els fareu, sobretot si volteu, us estalvieu diners i tranquilitat al no haver d'estar pensant quan torneu quantes milles de més haurem fet i ens cobraran. També, i per no córrer cap risc, pagant un xic més agafeu l'assegurança que us cobreixi danys al vehicle i a vosaltres mateixos, mai se sap que us pot passar. Tot i que nosaltres no vam tenir cap ensurt, i ens va semblar que les carreteres i la manera de conduir dels americans és segura, sempre pots tenir un descuit.
Els cost del nostre lloguer va ser d'uns 700 euros, durant 12 dies, a repartir entre els 3 que érem. Vam arribar a fer un total de 5120 kms, quan havíem fet una mitjana de distàncies i càlculs que rondaven els 4000 kms en total. Per tant, ja veieu com us dic, quilometratge il·limitat segur!!

Crec que res més, pel que fa el tema companyies de lloguer. N'hi ha alguna que d'altre i llavors us trobareu que hi ha moltes companyies de lloguer de cotxes o autocaravanes que també en tenen, però específiques que sols toquin el tema "campervans" aquestes dues i una altre que lloga les mítiques Volswagen Califòrnia model Westfalia, però que surten més cares. Lost campervans ens sortia uns 200 euros més econòmic que Escape campervans, per si us interessa. El tracte va ser en tot moment molt correcte i llevat de dos problemes que vam tenir: un, el primer dia d'anar a San Francisco ens varen posar una multa d'aparcament, per tant molt de compte amb els parquímetres, perque sols ens vam passar 4 miserables minuts del temps màxim, i ens vam trobar amb un paparet de 53$ de multa. Vigileu molt, van a sac! L'altre petit ensurt, va ser, no mirar-nos si xutava el fogonet del camping gas que inclou els accessoris gratuïts de la furgoneta per a poder cuinar. Resulta que estaven com obturats i no sortia bé el gas, i no acabava mai d'escalfar el menjar. Vam intentar arreglar-ho, però res. Finalment vam decidir de trucar a l'Emma, i li vam explicar que per 25$ podiem comprar un fogonet individual. Cap problema, el vam comprar i llavors ens el va pagar un cop vam arribar a l'oficina a tornar el vehicle i vam arreglar el tema multa per internet. Teniu uns 21 dies per pagar una multa d'aparcament a San Francisco. Com us dic, ens va ajudar en tot moment, ens va deixar la furgoneta una estona més al tornar-la per anar a deixar totes les maletes i trastos al lloc on ens quedàvem de San Francisco, i consultar el correu i demés per internet. Si mai hi aneu, parleu-li dels 3 catalans que van llogar la "Kenny Boy", ja,ja!!!

Va, aparquem el tema lloguer i centrem-nos ens uns quants aspectes a tenir en compte a l'hora de conduir per Califòrnia sobretot, Arizona i Nevada.

1. Primer de tot, és important quan llogueu un vehicle tingueu el permís de conduir internacional, bàsicament perque us el demanarà la companyia de lloguer i podria ser que la policia de carretera (Highway patrol) perque no entengui el que posa el carnet normal de conduir vostre.
Actualment, surt per uns 10 euros un paperot acartronat amb sols una foto i diferents pàgines en diferents idiomes. Heu d'anar a trànsit a fer-vos-el, portar el DNI i carnet de conduir, pagar a la finestreta corresponent i agafar numero. Així de senzill.

2. Respecteu molt les indicacions de velocitat i els senyals de trànsit, no és conya, la policia al mínim detall o infracció us engegarà els "pirulus" i la sirena i us aturarà per posar una multa. Ho vam veure alguns cops i jo personalment ho vaig viure de primera mà, amb un cotxe que el van aturar davant meu, per no fer ben fet un stop, i fer-lo rollo "ceda". A més, i encara que sembli de pel·lícula, és probable que us els trobeu amagats en un trencant o zona apartada, sobretot en carreteres secundaries. Són molt vius i van a fer calers. Crea una mica de paranoia al conduir, sobretot al principi, però no aneu mai confiats.

3. Els senyals de stop, s'han de fer obligatoriament, tant si ve algú com sinó. Us trobareu molts d'encreuaments on no hi ha semàfors, simplement un stop pintat al terra. El que arriva primer té preferència, però vol dir que si arribeu segons, darrera d'un altre, i a les altres cruïlles hi ha també cotxes esperant-se, passarà el primer cotxe que hagi arribat de cada cruïlla successivament. És increïble veure com ho respecten. Aquí ens fotríem unes òsties i ens insultaríem a la primera de canvi.

4. Davant qualsevol dubte al volant a l'hora de trencar o el que sigui, sigueu curosos si porteu un cotxe de la policia al darrera. Si feu canvis bruscos al girar o qualsevol cosa que els faci sospitar que podeu conduir sota els efectes de l'alcohol, us engegaran les sirenes.

5. És possible fer canvis de sentit de 180 graus en molts encreuaments, simplement us heu de fixar que no hi hagi un senyal de prohibit tant a sobre els semàfors com a la cruïlla i podreu realitzar-la sense cap conseqüència de sanció.

6. En quan arribeu a un semàfor en un encreuament i estigui en vermell, però voleu girar a la dreta, us el podreu saltar, sempre i quan no hi hagi cap senyal que indiqui el contrari.

7. Les carreteres solen ser amples i molt ben indicades la separació entre carrils per uns petits quadrats lluminosos per la nit, a banda és clar de la línia continua o discontinua. Això és una de les coses que més em va agradar. Això sí, en les carreteres secundaries de muntanya, està ple de revolts, i els canvis de resant són constants i no estan indicats!

8. Les carreteres solen ser llargues rectes per lo general, així que si conduiu per la nit, poseu-vos música o que us parli algú, perque són aburrides de l'òstia. Avisats esteu.

9. Si el que voleu és córrer i no perdre temps en trajectes entre ciutats grans, agafeu sempre les autopistes (Highways) podreu córrer bastant, són gratuïtes i es pot anar a unes 70 milles per hora, però un xic més tampoc us diran res, feu com la resta de conductors. Ara bé, si agafeu carreteres com la 62, on potser vam arribar a fer més de 200 kms sense trobar cap gasolinera, flipareu amb el recorregut i el paisatge, increïble, com un film. Aneu amb compte, sempre que aneu baixos de gasolina, potser que feu molts quilometres sense trobar-vos cap gasolinera! S'aprofiten molt en llocs propers a parcs com el Death Valley pel tema gasolina, si podeu emplenar un xic abans de l'últim poble al entrar-hi millor. A l'estat de Nevada la gasolina és més econòmica, aprofiteu.

10. Ah sí, el 90/95 % dels vehicles són de canvi automàtic, per tant, a qui li agradi fer de Carlos Sainz canviant les marxes per Europa, o té malament pel yankee, a més que és molt monòton la conducció pels Estats Units, només haureu d'estar atents al gas i al fre amb el mateix peu.

Crec que res més, podeu acabar de mirar/investigar per internet altres dades d'interés, curiositats, com ara la taxa d'alcohol permesa per conduir... posar-vos gratuïtamet tot descarregant-vos mapes al vostre mòbil si és un mòbil GPS. Va molt bé, us ho recomanu, nosaltres en teníem un, i la veritat és genial. Tot i que també et donen un llibre amb les carreteres d'Estats Units, en paper, tens menys complicacions i menys tensió al fer de copilot, jaja!!

Apa doncs, espero que algú n'hagi tret un profit al llegir aquest capítol.

Ens llegim al pròxim!

Salutacions!

Sr. Crustaci

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada